Co s námi bude?

18. Srpen 2012

Komentáře: 21

Určitě jste často slýchávali, jak budoucí vietnamská generace vyrůstající v Česku bude odlišná, resp. lepší než starší generace, že z nich budou inženýři, doktoři a další vážené osobnosti. Už je to docela dlouho, co jsem takové myšlenky slyšel. Upřímně, žádná taková elita se neobjeví, což je velká škoda. Příčin je několik. Řekneme-li, že starší generace obchodovali na hranici zákona a mladší generace se budou snažit poctivě pracovat, tedy, že  mladí jsou v nevýhodě a nemohou dosahovat takové výsledky jako starší, není to pravda. Kdyby sem před mnoha lety přišli mladší generace místo té starší, mnozí by si mysleli, že umějí dobře česky, znají české prostředí a udělali by toho víc. Bohužel toto není pravda. Mladí se snaží zapadnout do české společnosti, mnozí se za Čechy považují a Vietnamcům se vyhýbají. Toto způsobí, že se z nich stanou neúplnými Čechy. Budou mít podobné úvahy jako normální Češi, stejné chování a identické způsoby života. Když se na to znovu podíváte, zjistíte, že jsou ve všem "normální". Očekávali byste od průměrného člověka zázraky? Starší se pomalu vracejí a zůstávají zde mladší. Teďka se podíváme na možnosti, které mají Vietnamci žijící v ČR nyní.

Prodavači
Tuto možnost zcela vylučuji. Na rozdíl od předchozí generace, nejsou pracovitější a ani stejně pracovití. Bojí se prodávat, stydí se, když někde uslyší slova "Vietnamec" a "tržnice". Stán
ek s ovoci a zeleninami, které se v posledních letech staly hitem mezi Vietnamci, také není správným směrem. Ještě jsem neviděl nikoho mé generace, který by dokázal vstávat v 5 a pracovat až do 9 večer, každý den. I já bych to nedokázal a to jsem jeden z mála, kteří od svých čtrnácti chodí pravidelně pomáhat svým rodičům. Malou naději vidím v prodeji textilů v pěkně zařízené prodejně od svých rodičů.

Poskytovatelé služeb
Finanční poradenství, pomoc s vyřizováním papírů, styky s úřady, tlumočení, reality a pojištění - zde stále dominují starší se svým know how, stálými klienty a good willem. Dobrý je třeba spolupráce s českou společností a rozšířit jejich službu/produkt mezi Vietnamci. Zde hraje významnou roli, jak moc vietnamsky umíte. Přece jenom člověk, který vám řekne celou větu plynule a ještě v odborných termínech působí seriózněji než někdo, kdo na vás mluví svým mateřským jazykem jako cizinec. Služby, jedině v komunitě.

Zaměstnanci

V Česku úřady a firmy stále preferují Čechy. Aby se Vietnamec dostal na vyšší pozici je vysoce nepravděpodobné. U zahraničních firem máte stejnou šanci jako Češi, ale musíte mít kvalifikaci. Zatím jsem viděl studenty v restauracích, KFC, McDonaldu, supermarketech, ale otázka zní, spokojí se s průměrným platem? 
Práce na počítači
Eshopy, programování, marketing a tvorba webových stránek. U posledních 3 musíte mít znalosti na pokročilejší úrovni. Sám se v tom orientuji a konkurence je dost velká. Výhodou je, ze můžete pracovat z domova a nezáleží na tom, jaké národnosti jste, ale zase, musíte být nadprůměrní. Moc vietnamských odborníků zde také nevidím. Jedinou světlou stránkou zde zůstávají eshopy, ale úspěch není také zaručený.

Tak to jsem zanalyzoval asi všechny možné směry a nevypadají pro nás příliš dobře. Snad se situace zlepší .... nebo my.


Tagy:

Komentovat

  • *Jméno *
  • *Email
  • *Zpráva
* Antispam, Vyplňte znovu vaše jméno:

Komentáře


  • jounka

    03.06.2013 05:00

    Podle mého názoru budou mít Vietnamci v ČR vždy problém. Není to z důvodu rasismu, ale z toho, že sem nepatří ani kulturně a ani vzhledově. ČR není Amerika nebo bývalé koloniální země. Pravděpodobně dost Vietnamců si myslí, že se tady dobře ekonomicky uchytilo, mají auta, byty, domy, ale je to hodně relativní. Stačí, aby vyšlo nějaké nařízení kontroly daní a to i zpětně. Věřím, že k tomu dřív či později dojde a mnoho Vietnamců nebude moci vyložit, jak k té své "prosperitě" přišli. Další záležitost je nezaměstnanost. Zažívají ji vysokoškolsky vzdělaní Češi a Vietnamcům by se měla vyhýbat? Je podivné, že se tady tak drží, když mohou tady získané vzdělání uplatnit ve své zemi původu. Ať mají české doklady či ne, vždy tady v ČR budou jenom Vietnamci, v lepším případě "čeští" Vietnamci, které nikdy Češi mezi sebe nepřijmou, byť se s nimi ve školách kamarádí, ale tím to většinou končí.

    Odpovědět
  • Peťas

    25.05.2013 13:34

    unlu:

    Většina lidí, které znám, Vietnamce jako problém nevidí.

    Jak říkám: "Ještě se mi nestalo, aby mne cestou večer parkem přepadla tlupa Vietnamců a ve frontě na sociální dávky stává také někdo úplně jiný, než Vietnamci, Číňané, Korejci, Japonci a spol."

    Jakožto nacionalista (nacionalista sinofil :-) ) jsem patrně horký adept na označení za rasistu, nicméně, můj názor je, že Vietnamci (a Číňané, Korejci, Japonci...) jsou jedinou neevropskou menšinou, která v ČR bude moci zůstat.

    Vcelku výstižně postoj Čechů vyjádřil:
    https://www.youtube.com/watch?v=0RxHsAe8-FA
    "Odpověděl byste úplně stejně, kdyby se jednalo třeba o Vietnamce?"
    "Ne!"
    :-)

    Zatím ahoj

    Odpovědět
  • NEC

    16.09.2012 18:57

    atomovky asi komentovat netřeba, takový idiot jen více integruje Vietnamce mezi typické české blbce :D

    Odpovědět
  • NEC

    16.09.2012 18:54

    nejde o to jestli jste žlutí, nebo bílí, teď prostě pro absolventy práce není, ale dělejte si svá portfólia - programujte, navrhujte, vymýšlejte, designujte nějaké jednodušší projekty pro sebe a pokud budete dobří, firmy se o vás poperou. na druhou stranu, má první věta není úplně pravdivá, každý máme svůj národ a dokud se neintegrujete do té míry, že budete taky Češi a nebudete psát "my Vietnamci", ale "my Češi", potom budete zaměstnáváni až po Češích, je to logické a správné, každý se stará primárně o to svoje. Tohle není amerika, založená na přistěhovalcích. Vietnamci i Češi jsou poměrně milí lidé, ale přežití je holt přežití.

    Odpovědět
  • I

    08.09.2012 15:31

    unlu:

    Máš pravdu nabízeli to, ale všem cizincům ! Ne jen VN....
    Češi jsou prostě zasraní rasisti, všechny je zabít :D hodil bych sem atomovku stačila by i malá = mala zeme :D

    Odpovědět
  • unlu

    08.09.2012 10:49

    Tusim, ze se v tomto oblasti vyznam trosku vic nez ostatni. Ty duvody jsou hodne citlive a nemel bych je tu prozrazovat. Ne vsechno si prectete v novinach.

    paula:

    S romama jsem si vietnamce opravdu nespletl. Znam par lidi v ambasade a mel jsem moznost si s nima o tom popovidat, takze vim o cem mluvim. Mimochodem, ceska vlada nabidla kazdemu Vietnamcovi, ktery se dobrovolne trvale vrati do Vietnamu, letenku a 500eur. Cim to asi bude.

    Odpovědět
  • paula

    08.09.2012 05:32

    Taky mi připadá, že si Unlu spletl vietnamce s romama. Je pravda, že jsou skupiny vietnamců, který kradou v obchodech značkové oblečení a pak to prodávaj svým krajanům za poloviční cenu. Ale že by někde stoupla kriminalita kvůli propouštění vietnamců, to jsem ještě neslyšela.
    A co se týče zaměstnávání vietnamců u nás, rozhodně to není špatnou pověstí vietnamců, ale jsou to jen předsudky a u starších vietnamců jazyková bariera...Každý radši zaměstná někoho bílého, než vietnamce i kdyby byl sebevíc pracovitější.

    Odpovědět
  • l

    03.09.2012 10:09

    Tovarna pro VN? O tom jsem nikdy neslyšel....
    xD Bud s tim mas zkusenosti a patris k nim.... Nebo sis spletl vn s romama............-------,,,,,

    Odpovědět
  • unlu

    03.09.2012 07:11

    vietnamci kradou, to si mensina Cechu mysli o Vietnamcich kvuli tomu, ze radne neplati dane a vydelane penize investuji pak ve Vietnamu. Tedy rozvoj jejich (nase) zeme. Fyzicke kradeze jsou napr. v supermarketech, nejvice v Plzni, kde od roku 2006 stoupla kriminalita a kradeze od vzniku nekolika tovaren pro vnce. Kdyz tyto tovarny omezily praci Vncum, tak se v okoli dely nepekne veci...

    Jsem patriot, ale dokazu si priznat chyby svych krajanu.

    Odpovědět
  • řadový občan

    02.09.2012 04:34

    Pro rádoby-ekonomy co se tady ukazujou. Realita je jaká je a v období nezaměstnanosti většiny čechů může mít i Ph.D. a nic to nemění. Prioritně je potřeba ty české i další ostatní mafie co to tu 25 rozkrádají pozavírat. Jinak situace nebude lepší ani za dalších 20 let od té slavné Havlomilské revoluce. A je jedno jestli vládnou pravičáci, nebo levičáci. Zamyslete se Vážení :-/

    Odpovědět
  • pro unlu

    01.09.2012 17:19

    To neni spatnou povesti. Ale je to diksriminace a rasismu....
    Nikdy jsem neslysel ani nikde necetl ze vn kradou to asi mluvis o romech....

    Odpovědět
  • pro l

    01.09.2012 17:17

    Souhlasim s tebou L tady praci tezko najdes i kdyz budes mit vejsku. Radsi zamestnaji toho kdo vypada jako beloch a ma jen stredni vzdelani.

    Odpovědět
  • radovy obcan je i.....

    01.09.2012 17:14

    O cem to melete...radovy obcan je i ten kdo se tady narodil vyrostl tu a zna mentalitu dane zeme a ma i obcantvi. Clovek si nevybere kde se narodi ani koho bude mit za rodice.
    To neni snad nasinec? Ukazkovy vzor arogantni predsudkovyho debila!...

    Odpovědět
  • řadový občan

    01.09.2012 08:18

    No jo, ale vzhledem k současné politicko-ekonomické situaci budou spíše zaměstnávat nejdříve (našince Čechy) až pak další národnostní minority. Je potřeba se nejdřív dostat z toho kapitalistického marastu k rovnováze kapitalismus-socialismus ----nebo---- socialismus-kapitalismus. Převaha ať už napravo, nebo nalevo dlouhodobě vede k problémům v ekonomice :-/

    Odpovědět
  • L

    01.09.2012 06:40

    Vietnamci mají pověst, že kradou?? To slyším poprvé. A co když Vietnamec umí česky, získal občanství (mylně si myslel, že se pak něco málo zlepší v jeho životě), ale stějně ho nechtějí zaměstnat. Co potom? Naučit se pořádně jiný jazyk a emigrovat jinam kde budou shovívavější k cizincům (od určitého věku už je to ale utopie)?

    Odpovědět
  • unlu

    01.09.2012 04:37

    Castecne je to kvuli tomu, ze Vietnamce nemaji moc v lasce. Nechteji zamestnavat cizince, protoze maji take k tomu duvody. Hlavnimi duvody jsou, ze k tomu, aby vnmec mohl byt policistou, musi mit ceske obcanstvi, u jinych profesi musi umet cesky. I kdyz neni nikde psano, ze treba ridic musi umet cesky, tak nez mu neco vysvetlite, trva to dele nez Cechovi. Navic je porad zde moznost, ze neco zkazi a vy tim prijdete o zakazniky, zbozi. To jsem se jeste nezminil o tom, ze Vietnamci maji spatne povesti - kradou. Bohuzel, je to tak a neni cemu se divit.

    Odpovědět
  • L

    31.08.2012 18:16

    To je to. Všude slyším, čtu věci od Čechů jako a proč dělají Vietnamci jen ve svých obchodech? Proč z nich nejsou policisté, pekaři, řidiči, doktoři, sestřičky apod. Odpověd je jednoduchá- oni cizince nechtějí zaměstnávat (mimo zahraničních firem- i když, když tomu velí český manažér, tak to vychází nastejno). Oni raději kolikrát zaměstnají Čecha, který sice má horší znalosti nebo přehled, ale je to aspoň Čech, než Vietnamce, který vypadá exotičttěji. Absurdita. Rodiče mi vždycky vštěpovali to, že musím se snažit být lepší než Češi, jinak neuspěju, ale jak jsem starší a občas si jen chci najít pouze brigádu, cítím, že to stejně nestačí a větší přehled je mi kolikrát úplně k ničemu. Nechci teď myslet na to, až si jednou budu hledat stálou práci. To bude teprve "sranda".

    Odpovědět
  • unlu

    29.08.2012 09:28

    nejaka ta xenofobie v Cesku sice porad je, ale lidi, se kteryma se stykam, jsou celkem fajn. Nemohu teda soudit vsechny.

    Odpovědět
  • pro unlu

    24.08.2012 05:29

    unlu:

    Nemyslel jsem ekonomickou situaci, ale mentalitu Čr lidí vůči menšinám.
    Arogantní a rasistická hovada. Ve Francií to je jiný (multikultura- žádná diskirminace...

    Odpovědět
  • unlu

    20.08.2012 16:17

    no jo, ale kam by ti mladi odjeli? A co tam budou jako delat :)

    Vsichni rikaji, ze v Cesku je to spatny, ale znam hodne pripadu, ze v Nemecku, Francii to je stejny :)

    Ono obecne moc nezalezi na zemi (tedka), ale na pracovnich prilezitostech, kulture a lidech zijici v nem

    Odpovědět
  • odejdou

    18.08.2012 12:18

    Stějně všichni vietnamci ze starší generace do 10 let odjedou do Vietnamu. Ta mladší se vrátí s nimi nebo odjede do jiné lepší země, než zůstavat v zasraný Čr. Za 10 let tu zbyde jen pár tisíc vietnamců...

    Odpovědět

Přísloví

Đói cho sạch, rách cho thơm.

Hladový, ale čistý. Děravý, ale nepáchnoucí.

Anketa

Byli jste už na Sapě?



26% (534x)



26% (537x)





24% (506x)